Roger Jönsson Arbetarkommunens ordförande

Budgeten i november – Läs vad Roger Jönsson säger om jämlikhet, hållbarhet och framtid!

Ett jämlikt och hållbart samhälle bär med sig ett löfte om att alla ska få ta del av det goda. Ingen ska lämnas utanför och vi tar hand om vår planet och varandra. I detta samhälle lever friheten och friheten växer.

Förutsättningar för det goda livet

Vi bor i en av de finaste kommunerna i landet. Vi socialdemokrater vill att det ska finnas goda möjligheter för människor att bygga sina liv här. Det ska finns en stark innovationskraft, nytänkande, styrka i närhet och småskalighet, ett nav för näringsliv och upplevelser som skapar massvis med nya arbetsplatser. Kommunen ska vara en arbetsgivare som tar hand om sin personal genom bra arbetsvillkor och arbetsmiljö. Landsbygden och staden är tillsammans kommunens styrka. Här ska finnas en livsmiljö som sätter den goda hälsan i centrum med en välfärd där vi satsar på våra barn och ungdomar genom en trygg uppväxt, kunskap att möta framtiden, hem för personer med funktionsvariationer, är en äldrevänlig kommun, tillgängligheten i fokus. Här tar vi hand om och hjälper varandra så att var och en kan leva ett liv i frihet, självständighet och delaktighet. Ingen lämnas utanför.

Kommunikationer och regional kärna

Vi är en av landets få kommuner med färjelinjer till tre länder. Den potential som finns i det internationella och som ger oss möjligheter i ett mycket attraktivt område i södra Östersjön och den handel som bedrivs här vill vi ska tas tillvara. Ystads kommun är bron mellan Sverige och resten av Europa. Ystads kommun har möjlighet att vara en ledande regional kärna i Skåne och vara en av de kommuner i Sverige där utvecklingen av det hållbara samhället ligger i framkant. Vi alla som lever i dag har ett gemensamt ansvar för att vår värld ska bli bättre. Klimatförsämring och försämring av miljön går att förändra till det bättre. Därför ska vi vara ledande i detta arbetet.

Framtiden börjar i Ystads kommun!

Läs den senaste Mini – Auroran här där du kan läsa om vilka satsningar vi vill göra inför nästa år!

Roger Jönsson

Ordförande Socialdemokraterna